Ministrul Educației, Daniel David, a tras un semnal de alarmă privind starea sistemului preuniversitar din România, subliniind că rata abandonului școlar este extrem de ridicată, iar mulți dintre elevii care finalizează ciclurile-cheie nu dobândesc competențele necesare pentru a face față provocărilor vieții.
Invitat la Prima News, oficialul a vorbit deschis despre problemele majore din educația românească, punctând că actualul sistem preuniversitar nu reușește să-i păstreze pe elevi în școală, iar mulți copii se pierd pe drum.
Analfabetism funcțional și lipsa competențelor de bază
„Rata abandonului școlar este îngrijorător de mare. Vorbim despre sute de mii de copii care nu au intrat niciodată în sistem sau care au renunțat pe parcurs. Chiar și dintre cei care ajung să finalizeze ciclurile educaționale esențiale, mulți nu dețin abilități de bază pentru a face față realităților vieții”, a declarat Daniel David.
Ministrul a adăugat că un alt fenomen grav este analfabetismul funcțional, care afectează un număr considerabil de elevi.
„Nu avem un sistem educațional care să capitalizeze pe atuurile noastre – inteligența și creativitatea. În schimb, vedem un sistem fragmentat, care nu valorifică potențialul tinerilor”, a subliniat ministrul.
Cercetarea, lipsită de coerență și competitivitate
În ceea ce privește cercetarea științifică, Daniel David a remarcat lipsa de coeziune și dificultățile în atragerea de fonduri sau în obținerea vizibilității internaționale.
„Fragmentarea cercetării este una dintre marile probleme. Există dificultăți în atragerea proiectelor și în publicarea în reviste internaționale de prestigiu. Vom evalua, imediat după Paști, toți actorii importanți din sistem – universități, institute ale Academiei Române – pentru a identifica nivelul real de competență”, a explicat ministrul.

Evaluarea va clasifica instituțiile în trei categorii: cele cu performanță internațională, care trebuie sprijinite; cele cu potențial, unde sunt necesare intervenții punctuale; și cele cu funcționare deficitară, unde sunt imperative reforme profunde.
Concentrare academică și reformarea învățământului superior
Daniel David a susținut și necesitatea unei concentrări academice, prin asocierea institutelor mici într-un sistem care să poată deveni relevant la nivel internațional.
„Trebuie să construim o masă critică în cercetare și inovare. Abia după stabilirea acestei structuri putem vorbi despre atragerea de granturi importante și despre solicitarea unor fonduri mai consistente”, a mai spus ministrul.
În ceea ce privește învățământul superior, ministrul Educației a cerut universităților să își definească clar misiunea.
„Am cerut tuturor universităților să-și asume una dintre cele trei direcții: educație și cercetare avansată, educație și cercetare standard sau educație focalizată pe formarea resursei umane. România are nevoie de toate aceste tipuri de instituții, iar studenții trebuie să știe clar care este profilul universității la care aleg să studieze”, a precizat el.
Ministrul a anunțat că, până în luna iunie, va fi publicată o clasificare oficială a instituțiilor de învățământ superior în funcție de această nouă împărțire.